Strony

Klitajmestra

czwartek, 20 lipca 2023

Udostępnij ten wpis:

 Przyszła najwyższa pora na moje wrażenia, po lekturze książki "Klitajmestra" Costanza Casati

Historię o pięknej Helenie każdy zna. Jednak mało kto kojarzy historię jej siostry. Jeśli nawet, to najczęściej Klitajmestra jest przedstawiana jako morderczyni i niewierna żona. Dzięki tej książce możemy w nieco inny sposób spojrzeć na dzieje tej wielkiej królowej. 

Klitajmestra od najmłodszych lat wychowywana w Sparcie, w duchu tam panujących reguł, mimo wielu przywilejów musiała także stawiać czoła ogromowi wyzwań jakie przed nią stały. Zaś los bardzo szybko zweryfikował kto jest jej życzliwy, a kto nie.
W tej książce autor bardzo ciekawie opisuje losy bardzo mądrej i silnej kobiety, niejako z jej perspektywy. Czytelnik zaś ma możliwość poznać zarówno jej radości jak i troski, rozpacz, cierpienie, i cały wachlarz uczuć i emocji, który towarzyszył jej przez całe życie.
Moim zdaniem jedna z tragiczniejszych postaci, ale determinacji, wytrwałości i sprytu nie można jej odmówić. Z jednej strony można ją obwiniać za wiele rzeczy, z drugiej natomiast należy jej się głębokie współczucie. Przynajmniej ja jako matka wcale się nie dziwię niektórym z podjętych przez nią działań. Choć zarówno postępowania jej jak i jej oprawców nie można usprawiedliwiać, to jednak myślę, że wiele z nich można zrozumieć. Może do tej pory nie zagłębiałam się jakoś specjalnie w mitologię grecką, to dzięki tej książce odkryłam ją niejako na nowo i poznałam tematy, o których do tej pory nie miałam pojęcia lub po prostu patrzyłam na nie z innej perspektywy. Jestem wręcz przekonana, że nawet jeśli ktoś jak ja, nie wnika w ten temat głębiej to i tak w tej lekturze odnajdzie źródło ciekawych informacji. Nie tylko spojrzy inaczej na dotychczasową wiedzę, ale i pozwoli sobie na wnikliwsze przyjrzenie się niektórym zagadnieniom. No i przede wszystkim uzupełni nieco to co już wie. 
Zaś co do samej lektury to muszę przyznać, że czyta się ją dość lekko, zwłaszcza jeśli chodzi o jej dość brutalny i ciężki charakter. Choć bohaterowie ciągle są narażeniu na niebezpieczeństwa, nie brakuje wrogości z każdej z możliwych stron i można śmiało powiedzieć, że zagrożenia należy spodziewać się w każdej chwili to jednak autor tak poprowadził pióro iż ogrom zła, ran i straty nie jest przytłaczający, a wręcz mobilizuje do dalszej lektury. Osoba Klitajmestry i jej postawa natomiast urastają wręcz do rangi bohatera i godnego przeciwnika dla wielu ówczesnych, których sława jest podziwiana do dziś. 
Z pewnością nie można się nudzić z tą książką. I nawet gdyby była jeszcze bardziej wnikliwa, a co za tym idzie i obszerniejsza czytałoby się ją z zapartym tchem i przyjemnością. Tak więc zachęcam do sięgnięcia po tę książkę i zanurzenia się w tym wątku mitologii ;)

Daję 8 ;)

Zainteresowanych odsyłam na LC oraz FB wydawnictwa

Cytaty/fragmenty, które wpadły mi w oko:

"Czasem lepiej krwawić niż nie czuć nic."

"...co to znaczy: być królową. (...) mieć odwagę robić to, czego nie zrobią inni." 

Za książkę dziękuję Wydawnictwu Muza

Zapraszam na kolejne wpisy i zachęcam do komentowania ;)

1 komentarz

Copyright © Szablon wykonany przez Blonparia